Nyhedsbrev uge 1 2018

GODT NYTÅR!

 

Januar – tid til nye vaner

– eller genoptage de gode vaner du allerede havde indført inden jul.

December måned er fløjet afsted. For mange har måneden været fyldt med sammenkomster, søde sager, alkohol, kød, for lidt grøntsager og for meget at se til.

Nu står vi ved starten af det nye år, og mange af os har planer om at gøre noget godt for os selv. Komme en smule tættere på målet end vi gjorde sidste år. Få indkørt flere gode og sunde tiltag, så de bliver til hverdags rutiner, der styrker vores helbred – både fysisk og mentalt.

Har du før prøvet at lave nytårsfortsæt, der ikke er blevet til noget? Lagt din kost om, lavet træningsprogram, forsøgt at gå lidt tidligere i seng? Og så er det stille og roligt blevet hverdag igen, og dine gamle vaner er trådt i karakter.

Livsstilsændringer er en proces, der tager tid og som kræver opmærksomhed. Når du først har taget beslutningen om at ændre livsstil, så kommer den svære del med at være vedholdende og have tillid til de mål du satte, da du gik i gang. Kom godt fra start ved at lave din egen personlige plan for dine mål.

Her er mine 5 trin til at ændre vaner.
Måske kan de være med til at give dig
succes med dine nytårsfortsæt:

 

1. Lav en realistisk plan. Planen skal holde dig på sporet. Og du kan tage den frem, når du mister motivationen eller overblikket. Skriv ned, hvad vil du gerne opnå, og hvad der skal til for at du når dit mål. Fx hvad du gerne vil ændre i din kost, hvordan du vil integrere motion i din hverdag, hvornår du vil gå i seng om aftenen. Spørg dig selv om dine mål er realistiske. Derefter kan du bryde dine mål ned til delmål. Beslut hvad du vil sætte i gang på kort sigt, og hvad du vil gøre senere i processen. Du kan fx lave mål for hver uge. Spørg igen dig selv om det er realistiske mål du har lavet.
2. Start med små skridt. Det er ofte de små skridt der gør underværker og hurtigt bliver til nye vaner. Når du har fået overblik over dine mål, kan du nedbryde dem til handlinger. De vaner som du helt konkret skal ændre og de nye vaner der skal igangsættes. Det kan fx være at drikke mere vand. Dit mål kan være, at du vil drikke 2 liter vand om dagen. At du vil starte dagen med at drikke 2 glas, at du vil sørge for at drikke 1 liter mens du er på arbejde osv.
3. Lav en ændring af gangen. Dårlige vaner sidder ofte godt fast i os. Når vi vil ændre på dem, er det let at falde tilbage i gamle rutiner, når vi får travlt, bliver kede af det eller er trætte. Derfor kan du med fordel nøjes med at ændre en vane af gangen. Det giver dig meget bedre mulighed for at holde fokus på den ene ting du lige nu ønsker at ændre.
4. Fortæl om din plan til en du holder af. Det kan være rart at dele med andre. At få en god ven eller kollega til at vise særlig opmærksomhed, omkring de forandringer du har sat i gang for at få et bedre helbred eller velvære. Vil du i gang med at løbe kan det være trygt at starte i en løbegruppe. Skal du ændre dine kostvaner kan det være hyggeligt at dele erfaringer med en kollega du plejer at spise frokost sammen med. Det er med til at du bliver holdt på sporet. Også de dage hvor du synes det er svært.
5. Få støtte. Har du prøvet mange gange før at ændre på din livsstil uden at det bliver en succes, så accepter, at du ikke løser opgaven alene. Find en der kan hjælpe dig på vej.

Uanset om du ønsker at få mere energi, blive mindre stresset, få styr på dine symptomer eller smerter, så er det muligt at komme igennem de svære perioder med nye vaner. Det kræver blot ekstra fokus i starten og støtte undervejs i processen, så du holder fast i de nye tiltag.

  • Der kan være mange årsager til, at det ikke tidligere er lykkedes dig helt at nå dine nytårsfortsæt. Nogle af årsagerne er måske
  •  at du ikke har fået lagt en god plan fra starten
  •  at du ikke har fået hjælp til at fokusere på de områder, der vil give dig størst succes til at komme i mål
  •  at du ikke regelmæssigt har fulgt op på din plan

 

Ernæringsterapi kan gøre forskellen

Når du gennemgår et forløb i klinikken, får du en dyb indsigt i, hvordan du kan prioritere dine tiltag, for at nå de mål du har omkring din sundhed.

 

Har du brug for støtte og trygge rammer til at få lagt en plan for dine ønsker om en sundere livsstil? Og har du indset at du har behov for at få lavet opfølgning på dine mål for at fastholde den gode forandring, kan jeg hjælpe dig i mål.

Vi laver sammen en plan for dine mål, og hvordan du når dem. Vi følger op sammen, og sikrer på den måde, at du hele tiden har fokus på de områder vi har aftalt, samtidig med at du kommer videre i din proces.

Book din første konsultation her
Læs mere om ernæringsterapi her

Du kan allerede nu gøre et lille nemt tiltag for at øge din sundhed og rense ud efter julens strabadser. Lav et bryg af brændenældeblade og tilfør din krop masser af næringsstoffer, bl.a. B-, C- og K-vitamin, kalium, kalk, krom, magnesium, silica og fosfor.
Sådan gør du:
15 g tørrede økologiske brændenældeblade
7 dl koldt vand (gerne renset)

Kom blade og vand i en glasbeholder/tekande. Stil koldt. Lad drikken trække i 4-6 timer – eller natten over. Si drikken, og nyd denne skønne grønne drik i løbet af dagen.

Med ønsket om masser af sundhed til dig

Carina

Carina Kock

Carina Kock

SPIS DIG RASK

mine nyhedsbreve

Omkring mig og Spis dig rask

Jeg mener at viden om madens effekt i kroppen, gør det nemmere at træffe de sunde valg. En sund livsstil er ikke et liv i afsavn. Sund mad kan smage fantastisk og kan indarbejdes i en travl hverdag.

Mine nyhedsbreve

Seneste artikel

Seneste opskrift

Arkiv: Alle mine nyhedsbreve

Arkiv: Alle mine artikler

Arkiv: Mine Sunde Opskrifter