Ny artikel er på vej … glæd dig og kom tilbage senere 🙂

PCO

PolyCystisk Ovarie Syndrom (PCO) er en tilstand, hvor kroppens hormonsystem danner for mange mandlige og for få kvindelige kønshormoner. Det er uhensigtsmæssigt, og giver gener som fx overvægt (især på maven), fertilitetsproblemer, menstruationsforstyrrelser, PMS og mandlig hårvækst.
 
Hvad kan være nogle af de grundlæggende årsager?
Forskning viser, at PolyCystisk Ovarie Syndrom og insulinresistens hænger nøje sammen. Insulin er et hormon, som dannes i bugspytkirtlen, og regulerer den mængde sukker (glukose), der lukkes ind i cellerne. Glukose er kroppens primære energiforsyning. Hvis dine celler bliver restistente overfor insulin, kommer der ikke tilstrækkeligt med sukker ind i cellerne, og dermed stiger blodsukkeret. Et højt blodsukker får bugspytkirtlen til at danne endnu mere insulin, og det sætter gang i en dårlig spiral af for meget sukker i blodet samtidig med at der ikke lukkes nok sukker ind i cellerne.
Et nøjt niveau af insulin øger også mængden af de androgene (mandlige) kønshormoner, og det kan give problemer med ægløsning og fertilitet.
Et andet vigtigt område er dit stressniveau. Stresshormoner nedsætter inulins effekt på cellerne, så der ikke kan lukkes tilstrækkeligt med sukker ind i cellerne, når du er stresset. Derfor er stresshåndtering også en af de store brikker i at komme sundt ud af PCOens ubalancer. Når du får styr på dine stresshormoner (især kortisol), hjælper du dine kønshormoner i balance. Det er et godt billede på, at kroppens systemer hænger sammen. Har du ubalance et sted giver det mening, at kigge din livsstil efter i sømmene.
Er du forresten klar over, at fødevarerreaktioner øger dit kortisolniveau? Det betyder helt enkelt, at hvis du spiser noget mad, som dit immunforsvar reagerer på, så stiger dit indre stressniveau, og dermed også dit insulinniveau.
Jeg anbefaler ofte kvinder med PCO-symptomer at få målt køns- og stresshormoner ved hjælp af en urinprøve. Det giver et godt billede af de metabolske processer, og det bliver muligt at lave en meget målrettet indsats på kost og livsstil. Jeg bruger testen DUTCH, som jeg er certificeret i at bruge.
For at komme ud af din PCO, skal du spise en kost, der får dit insulinniveau til at falde, og som giver dig et stabilt blodsukker hen over dagen. 
Har du PCO, og gerne vil komme ud af den tilstand din krop er i, er kosten alt afgørende for om du når dit mål. Læs mere om Ernæringsterapi og Functional Medicine her.
 

Ny artikel er på vej ... glæd dig og kom tilbage senere 🙂

PCO

PolyCystisk Ovarie Syndrom (PCO) er en tilstand, hvor kroppens hormonsystem danner for mange mandlige og for få kvindelige kønshormoner. Det er uhensigtsmæssigt, og giver gener som fx overvægt (især på maven), fertilitetsproblemer, menstruationsforstyrrelser, PMS og mandlig hårvækst.
 
Hvad kan være nogle af de grundlæggende årsager?
Forskning viser, at PolyCystisk Ovarie Syndrom og insulinresistens hænger nøje sammen. Insulin er et hormon, som dannes i bugspytkirtlen, og regulerer den mængde sukker (glukose), der lukkes ind i cellerne. Glukose er kroppens primære energiforsyning. Hvis dine celler bliver restistente overfor insulin, kommer der ikke tilstrækkeligt med sukker ind i cellerne, og dermed stiger blodsukkeret. Et højt blodsukker får bugspytkirtlen til at danne endnu mere insulin, og det sætter gang i en dårlig spiral af for meget sukker i blodet samtidig med at der ikke lukkes nok sukker ind i cellerne.
Et nøjt niveau af insulin øger også mængden af de androgene (mandlige) kønshormoner, og det kan give problemer med ægløsning og fertilitet.
Et andet vigtigt område er dit stressniveau. Stresshormoner nedsætter inulins effekt på cellerne, så der ikke kan lukkes tilstrækkeligt med sukker ind i cellerne, når du er stresset. Derfor er stresshåndtering også en af de store brikker i at komme sundt ud af PCOens ubalancer. Når du får styr på dine stresshormoner (især kortisol), hjælper du dine kønshormoner i balance. Det er et godt billede på, at kroppens systemer hænger sammen. Har du ubalance et sted giver det mening, at kigge din livsstil efter i sømmene.
Er du forresten klar over, at fødevarerreaktioner øger dit kortisolniveau? Det betyder helt enkelt, at hvis du spiser noget mad, som dit immunforsvar reagerer på, så stiger dit indre stressniveau, og dermed også dit insulinniveau.
Jeg anbefaler ofte kvinder med PCO-symptomer at få målt køns- og stresshormoner ved hjælp af en urinprøve. Det giver et godt billede af de metabolske processer, og det bliver muligt at lave en meget målrettet indsats på kost og livsstil. Jeg bruger testen DUTCH, som jeg er certificeret i at bruge.
For at komme ud af din PCO, skal du spise en kost, der får dit insulinniveau til at falde, og som giver dig et stabilt blodsukker hen over dagen. 
Har du PCO, og gerne vil komme ud af den tilstand din krop er i, er kosten alt afgørende for om du når dit mål. Læs mere om Ernæringsterapi og Functional Medicine her.
 
2018-04-13T09:31:02+00:00
 
Grib muligheden
Start et personligt forløb
Kontakt mig direkte for at starte dit eget forløb med fokus på lige præcis dine behov - og kom i mål med en sund livsstil.
Ja tak - jeg vil gerne ringes op
close-link
Modtag mit nyhedsbrev
Bliv inspireret om mad og raskhed.
Abonner
close-image